OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Práci nejčastěji hledáme přes inzeráty. Některé firmy si najímají personální agentury, jiné inzerují napřímo. Pokud vás personalisté pozvou na pohovor, je to první krůček k úspěchu. Pokud se na pohovoru nedomluvíte, nemusí to být jen vaše chyba. 

 ------------

Být profesionálem ve svém oboru neplatí jen pro uchazeče o práci, ale také pro personalisty a majitele firem. Ti často neznají základní pravidla nejen během pracovního pohovoru. Co vše nezvládají a proč někdy nemůžou najít kvalitní zaměstnance?

Na inzerát byste měli odpovídat jen tehdy, pokud koresponduje s vaší představou o její nápni, vzděláním, praxí, vaší povahou, časovými možnostmi, místem výkonu práce a samozřejmě platovým ohodnocením. "Lidé často posílají inzeráty na různé profese a zkouší, jestli se trefí. Často nemají potřebnou kvalifikaci ani vzdělání," říká Dana Tvrdá z jedné pražské peronální agentury. "Nemají ani ponětí o práci, na kterou se hlásí a neumí se dobře ohodnotit," dodává.

Na druhou stranu je nutné, aby se uchazeč o práci mohl v nabídce správně orientovat. Proto musí být inzerát, poptávka formulována naprosto přesně. Personalista, majitel či ředitel firmy by měl jasně napsat do inzerátu o jakou pozici se jedná, co je nápní práce, jaké vzdělaní a praxe je zapotřebí, ale také to, co mohou uchazeči o práci od firmy očekávat. Již v písemné komunikaci bychom my měli udělat vše, abychom působili profesionálně, dali jasně najevo kým jsme a jakou práci očekáváme. Pokud reagujeme na inzeráty, pečlivě si přečtěte, co vám budoucí zaměstnavatel nabízí. Inzeráty jsou často špatně formulované, uchazeči o práci to zjistí často až osobně.

Velkým profesním selháním personalisty je, když obdržený životopis (CV) nesprávně přiřadí k nabízené práci. Také svými otázkami či poznámkami můžou uchazeče během pohovoru i odradit.  

V inzerátu, ve kterém firma hledá svého kandidáta by měla být na prvním místě jasně napsaná očekávaná pracovní pozice, místo pracovního výkonu. Dále následují další potřebné informace, tedy, co očekávají od vás a co můžou nabídnout vám. "Našla jsem nabídku, která mě zaujala, protože jsem z oboru", říká uchazečka o zaměstnání. "V inzerátu stálo, že značková firma na porcelán, skleničky a doplňky hledá do historického centra v Praze prodavačku, na celý i zkrácený úvazek". Podle slov uchazečky ihned reagovala s dotazem, zda-li je to opravdu práce na zkrácený úvazek. "Bylo to pro mě důležité, protože mám dvě malé děti". Nakonec se z podrobnějších informací vyklubal obchodní dům Kotva s pracovní dobou od 10.00 do 20.00 hod. "Přesto jsem se tam šla podívat, na místě jsem ale zjistila, že informace v inzerátu byly neúplné a paní, která se mně měla věnovat na mě stejně neměla čas. Práci jsem tedy nevzala", dodává paní Jana na mateřské dovolené.

I další uchazeč, kterého jsme oslovili byl při pohovoru překvapen. "Teď nemám práci, což jsem v úvodu rozhovoru zmínil. Paní personalistka velké mediální firmy se mě zeptala, z čeho teda žiju a platím složenky. Z dotazu jsme byl úplně vedle, pak mi řekla, že je tady jiný problém. zeptal jsem se jí, proč mě tedy oslovila a pozvala. Celý rozhovor na mě působil neprofesionálně", dodává pan Petr, který práci nakonec také odmítl.

Na českém trhu je podle odborníků v současné době minimální nezaměstnanost, najít ale kvalitní lidi i přes zvyšování platů je podle majitelů firem prý těžké. Svoji nabídkou platů, prostředí si naprosto zničili profesní podmínky, možnost najmout si kvalitní lidi.

Největším nešvarem a neúctou téměř všech firem na českém trhu, je to, že vám hned v úvodu buď pošlou automatickou odpověď s informací, že když se do určité doby neozvou, nepotřebují vás. Často vám ani po osobním pohovoru nenapíšu, nezavolají, aby vám sdělili, že o vás nemají zájem a popřáli vám tak hodně štěstí v hledání nové práce.

Potom se nejen personalisté, ale i zaměstnavatelé divý, že se k nim kvalitní lidi nehlásí. Dokud nebudou oni sami vyzařovat pozitivní energii, profesionální přístup, základní pravidla slušného vystupování, budou se dál točit v kole nekvalitních lidí s nízkou efektivitou práce a nedostačujících finančních ohodnocení.

Autor: red

Foto: archiv VIPosobnosti.cz