OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Jak se perfektě připravit na pracovní schůzku: naslouchejte své intuici

I malá obchodní schůzka by měla proběhnout na profesionální úrovni. Proto bychom neměli zanedbat společenská pravidla, jako je podání ruky, vzájemné představení, oblečení či neverbální komunikaci. Měli bychom mít také na paměti, že pokud jednáme se svými zahraničními partnery, hosty nebo jsme v cizině, ať už pracovně nebo soukromě, reprezentujeme tím nejen svoji firmu, sebe, ale i naši republiku.

Podání ruky

K pozdravu patří také podání ruky. I tady existují určitá pravidla. Na začátku obchodního jednání ruku jako první podává nadřízený podřízenému, starší mladšímu, žena muži, významnější méně významnému. Podává-li si ruce více osob najednou, dáváme pozor, aby se ruce nepodávali tzv.“křížem“ mezi více osobami nebo přes nějakou překážku, například stůl.

Velmi mnoho o nás vypovídá stisk ruky.  Měl by být krátký, pevný. Ne však moc silný, ani tzv. „leklá ryba“, kdy nám ruka podávajícího zůstane nepříjemně viset v té naší. Zrovna tak není dobré potřásání  nebo podávání oběma rukama.  Zpocené nebo vlhké ruce působí rovněž nepříjemným dojmem. V případě, že některá z osob sedí, je slušné při podání ruky a pozdravu povstat. Nemusí tak učinit žena, starší, nadřízený nebo významná osoba. Muž by měl mít zapnuté sako.

Jsme-li představováni osobě významné, záleží na jejím rozhodnutí, jestli nám podá ruku nebo ne. Není to její povinností, pokud tak  učiní, je to pro nás milé a také určitá pocta.

Osobní zóny

Důležitou roli hraje je i postoj a vzdálenost od člověka, kterému podáváme ruku, tzv. neverbální komunikace. Každý národ dodržuje jinou vzdálenost při pozdravu, řídí se svým vlastním rituálem. U nás v Česku je osobní zóna asi 1- 1,5 m. Pokud však jsme v cizí zemi nebo je cizinec našim hostem, snažíme se přizpůsobit jeho zvyklostem. Dáváme tím najevo nejen to, že si svého hosta, vážíme, ale že sami máme dobré společenské vystupování. Podle toho s námi také ostatní jednají.

Při loučení naopak  podáváme ruku , děkujeme za pozvání, příjemně strávený čas , my. Pokud chce hostitel, nadřízený ukončit sezení, může dát  povstáním a podáním ruky najevo, že naši návštěvu, obchodní schůzku  považuje za skončenou. A nám tak nezbývá, než se rozloučit a vzdálit. 

Představování

Pravidla pro představování jsou na jednání jasně daná, záleží v jaké pozici se nacházíme. Jsme-li  na té nižší, měli  bychom být představeni  třetí osobou. Dále platí, že se představuje mladší staršímu, podřízeného nadřízenému, méně významná osoba osobě významnější. Muž se sice ženě představuje jako první, ruku ale podává první žena. Kde je více osob, nejprve představíme navzájem ostatní a nakonec sebe.

Tato setkání by měl o doprovázet nejen milý úsměv, ale i pár zdvořilostních slov. :„Těší mě nebo rád Vás poznávám, že se setkáváme. Hodně jsem o Vás slyšel, atd….“ Dbejte na to, aby nenastala trapná situace –  rozpačité ticho.

Představujeme sebe i ostatní celým jménem. Někteří lidé ke svému jménu přidávají i titul. Tyto společenské rituály by se měly odehrávat ve stoje. Naprostou samozřejmostí je , že  se dotyčnému díváme do očí.

Oslovení

I oslovením  vyjadřujeme  náš vztah k osobě, se kterou právě hovoříme. Chyba, které se dopouštíme je, že začínáme mluvit rovnou k věci, aniž bychom navázali oslovením neformální kontakt . Pamatujme, že každý rád slyší své jméno, nehledě na to, že oslovení na začátku hovoru je základ  slušnosti a otevření prostoru pro navázání hovoru.  Také nezapomínáme na správné skloňování jména.

Mnoho pracovních setkání probíhá mimo kancelář, v restauracích a to jak v denních tak večerních hodinách. Proto je důležité zvolit vhodné oblečení.  V otázce oblékání platí:  Čím výše je člověk postavený, tím více je svázán zákonitostmi formálního vzhledu.

V praxi to znamená, že čím jsem výše, tím tmavší volíme oblek nebo kostým a tím světlejší košilí nebo halenkou jej doplňuji. Na nejvyšších pozicích by to měla být pro muže zásadně bílá košile s tmavým oblekem. Ženy mohou volit i jiné velmi světlé barvy, protože nemají kravatu, která by jinak fádní tmavou-bílou kombinaci prozáři.

Neverbální komunikace

Sledujte neverbální komunikaci. Během samotného jednání nejen pečlivě nasloucháme našemu obchodní partnerovi, ale také sledujeme jeho neverbální kmunikaci. Ta nám může mnohé napovedět. Při rozhovoru je vhodné mít kolem sebe takový prostor, který nám umožňuje volněji se pohybovat  a gestikulovat. Někteří lidé se druhých během hovoru dotýkají, což nemusí být vždy na místě nebo příjemné..

Přesto, že můžeme mluvit jako kniha, nejvíce nás prozradí naše neverbální komunikace. Na prvním místě jsou to oči, pohled, mimika. Někteří obchodní partneři používají tzv “ pockerface“, aby nebyli pro druhé tolik čitelní, aby nemohla druhá strana poznat v jakém rozpoložení se dotyčný právě nachází. Výhodou pro úspěšné jednání je, pokud se obě strany chovají stejně, například mají stejný postoj nebo sedí týmž způsobem. Ten, kdo sedí přímo proti Vám nebo má židli o něco výše signalizuje  svoji nadřazenost. Při rozhovoru vnímejte i to, jestli dotyčný během hovoru dělá krok zpátky, celkový postoj, jestli sedí na celé židli, má zkřížené ruce nebo v ruce nervózně cvaká propiskou. Tento člověk může mít trému, spěchá nebo jste ho nezaujali. Tady záleží na vaší empatii, jakou zvolit taktiku pro další pokračování nebo hovor zakončit. Naopak máme-li hlavu malinko nakloněnou na stranu, podepřenou rukou, dáváme najevo zájem. Pokud se díváme do země nebo jinam, přešlapujeme na místě, nervózně pohybujeme rukama, rádi bychom měli již hovor za sebou.

Oblečení pro ženy

Pro manažerské pozice  je pro ženy vhodný kostým, ať už kalhotový nebo sukně a sako s halenkou, tady pozor na hluboký výstřih, ať už jste sebe víc atraktivní. Punčocháče jsou nutností i v největších vedrech. Vhodné jsou uzavřené boty. Naopak není dobré přijít v šatech na ramínkách , bokových kalhotách s krátkým tričkem nebo tílku odhalující ramena. Rovněž úprava vlasů, nehtů, vůně, ale i líčení je součástí upraveného vzhledu.“ Na rozhovor by ostatně měly být vlasy učesané do pevnějšího účesu, pokud jsou delší“ říká Hana Vydrová.  Nehty by neměly být příliš dlouhé a nalakované sytou červenou barvou. Parfém by měl mít decentní vůni a stíny nebo růž na tváři by měly mít jemnější barvy.

Pokud se  pracovní setkání uskutečňuje ve spoločenských prostrorách, ženy by měly dávat přednost dlouhým společenským šatům, které vhodně doplní kabelka , boty nebo vhodný parfém.. Šperky i líčení by mělo být vzhledem k umělému osvětlení více nápadné, než přes den, i tady však platí všeho s mírou.

Důležitou roli hrají v zimě i kabáty, kožichy, rukavice, které by měly být sladěny v jeden celek.

Oblečení pro muže

U mužů se očekává  rozhodně sako, protože i z psychologického hlediska  je sako určitou ochrannou slupkou a člověk se necítí tak zranitelný jako v košili. Obzvláště košile s krátkým rukávem člověka hodně obnažuje a může ho to znejistit. Bude-li to člověk s nižšími ambicemi, může mít i sako neformální nebo bundičku s polokošilí nebo tričkem (jde-li žádat muž o místo řidiče kamionu, určitě nevyrazí v obleku) doplněné jinými kalhotami, ale   košile s dlouhým nebo krátkých rukávem, kalhoty, boty a ponožky , které jsou sladěné s barvou bot i kalhot, kravata. I doplňky, jakými jsou pásek, hodinky, ale parfém jsou velmi důležitým prvkem, dotvářející celkový vzhled a osobnost. Barva pásku u kalhot by měla barevně ladit s botami.  Místo obleku a kravaty je možné si vzít na sebe slušivý svetr. V některých firmách, jako jsou třeba reklamní agentury, je možné pracovat ve svetru a džínách, ale na pohovor se toto oblečení moc nehodí ani do takové firmy.

Muži volí tmavší oblek, smoking, ke kterému jsou vhodné pouze šněrovací boty a a vyšší ponožky. Také barvu košile, kravatu nebo motýlka volíme podle toho, jaké společenské události se účastníme. Vous by měl být zastřižený nebo oholený, parfém stejně jako u žen decentní. Stejně jako u žen svrchník, deštník nebo rukavice by měly působit celkově sladěně.Nejen oblečením, ale i sympatiemi a vhodným chováním můžeme na společenské akci nebo v zaměstnání působit příjemným dojmem a dosáhnout toho, abychom si vážili nejen mi sami sebe,ale aby si nás vážili i ostatní.

A tak i tady raději všeho s mírou. Člověk by měl působit harmonicky, tedy měl by umět sladit oblečení s gesty a komunikací úměrnou jeho věku, postavení.

Více v rubrice Etiketa

Autor: Aka

Reklama

Pozvánka

Vstupenky: Ticketpro

Najdete nás


Spolupráce

Partner VIP