OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Tajemství úspěchu, jak zaujmout a zanechat dobrý dojem

Alka Hájková, VIPosobnosti.eu

„ Za jednu minutu člověk pozná, zda se mu někdo líbí, za hodinu pozná, zda by jej dokázal mít rád či milovat, za jeden den zjistí, jestli by s tou osobou dokázal strávit celý život...ale poté trvá celý život než na tu osobu zapomene. “

Honoré De Balzac

Ať chceme nebo ne, náš úspěch nebo neúspěch závisí na tom, jaký uděláme dojem. Na začátku setkání nás lidé vnímají daleko pozorněji a tak, na to, abychom udělali   dojem moc času nemáme, takže pokud si ho zkazíme, jeho náprava může trvat i několik let, někdy se nám nemusí podařit vůbec. Přesto bychom měi dbát také na to, abychom i zanechali po sobě dobrý dojem.

Každý z nás má svou image, kterou vyvolává v druhých lidech příjemný nebo naopak nepříjemný pocit. Tato image se skládá z našeho vystupování ,vzhledu, jak, o čem nebo jakým tónem či rychlostí hovoříme. Vnímáme i to, jestli působí náš hlas příjemně či protivně, jaká používáme gesta, postoj, mimiku. Důležitá  je i naše  upravenost, oblečení, doplňky, tedy kravata, šátek, hodinky, šperky nebo  jaký parfém používáme. U  žen hraje velkou roli líčení.  A ještě jsou tu naše boty. Schválně se podívejte, kolik lidí je oblečeno ve značkovém oblečení, se rtěnkou od Diora nebo deodorantu od Bosse a přitom mají sešmajdané a špinavé boty. Jako by byly schované až úplně dole, kam už  nikdo nedohlédne. A to už se neodvážím mluvit o tom, jak by to vypadalo, kdyby se dotyčný zul.

Charisma

První, čeho si na nás lidé všimnou, lépe řečeno co vycítí je naše charisma, pozitivu, či negativitu, dobrou či špatnou náladu a to aniž bychom museli promluvit. Toto vše ze sebe vyzařujeme jak mimoslovně, tak neverbálně.

Už samotné slovo charisma je velmi obtížné definovat. Odvozuje se od jména řecké bohyně Charis. Charisma je darem bohů, něčím, co dostane člověk do vínku a co ho odlišuje od ostatních lidí.

Šaty dělají člověka

První, čeho si na nás ostatní všimnou, je oblečení. Podle toho, jak se oblékáme dáváme okolí najevo kdo jsme, kým jsme, jak si vážíme sebe a ostatních. Také nás tak hodnotí okolí. Je jasné, že ne každý má plný šatník  drahého oblečení nebo bot, ovšem přijít oblečen čistě a  upraveně,  myslím, může  každý.

Samozřejmě, že jsou určité profese, například ty  umělecké, které dovolují jistou volnost, ležérnost, až extravagantnost, ovšem pokud máme v náplni práce jednat s lidmi např. jako obchodník, vedoucí pracovník, měli bychom zvolit jiný, střídmější styl oblékání. Tedy oblečeni a upraveni bych měli být podle toho, jakou profesi vykonáváme, s kým jednáme a kam zrovna jdeme. A nejenom oblečeni, také učesáni a umyti, ženy nalíčeny.

Věřte, že  mimika, gesta a chůze na  nás prozradí víc, než náš mluvený projev. Už zdálky vidíme, jestli k nám přichází někdo, kdo je v dobré náladě nebo nějaký bručoun. Ten kdo působí nepřístupně, neumí pořádně podat ruku, pozdravit,  neustále mračí, uhýbá očima, odpovídá otráveně na půl huby, je neustále plný svých problémů nebo hovoří jen o sobě, nebývá moc oblíbený. Bohužel právě proto, že je tak zaobraný sám sebou nemá šanci vycítit, že není vítaný. Také jsme-li někam pozváni, nesedáme na  si na úplný kraj židle, protože z ní můžeme v nestřeženém okamžiku sletět.Takovéto sezení svědčí o naší nejistotě. Další extrém je, že se rozplácneme na židli celým svým tělem jakobychom mleli z posledního.

Úsměv nás rozáří

Naopak ten, kdo se neustále mile usmívá, je dobře naladěn, působí optimisticky, je elegantně oblečen, hezky upraven, projevuje zájem o lidi, chválí, vyzařuje pozitivní energii, je přístupný ke komunikaci a je pozorným posluchačem je všude vítán.

Nesporně velkou výhodu má člověk  charismatický. Říká se tomu kouzlo osobnosti. Pro úspěch, ať už osobní nebo pracovní  je charisma  velmi důležitou součástí našeho já. Být charismatickým se ale nedá naučit, to je dar od Boha.

Důležitá je i úměrnost naší komunikace, a to nejen osobní ale i po telefonu. Určitě není dobré ihned někam přijít a vykřikovat cokoliv jen za cenu toho, aby si nás všichni všimli. Také ale není  dobrý ani příliš zakřiknutý projev. Tedy aby se nemuseli ostatní dohadovat, jestli jsme pozdravili nebo odpověděli na otázku a zda-li tam vůbec jsme. I po telefonu se dá poznat, jestli jsme v dobré náladě nebo se usmíváme, jestli sedíme rovně nebo se cpeme sušenkami na gauči.

Všichni neustále někam píšeme, esemeskujeme a tak i náš písemný projev prozrazuje o naší povaze mnoho věcí. Podle toho co a  jak píšeme nebo  jakou volíme grafiku si dělá adresát svůj obrázek o nás, i psaný projev  je součástí našeho prvního dojmu.

Aniž bychom si to vždy uvědomovali, první dojem si můžeme zkazit také tak, že přijdeme nevhodně oblečeni, pozdě nebo nedodržíme patřičnou vzdálenost a vstoupíme druhému do jeho osobní zóny.

Gesta a komunikace

Proto bychom měli působit harmonicky, tedy naše gesta by měla být v souladu s tím o čem mluvíme. Tomu bychom měli přizpůsobit i naše oblečení a celkovou upravenost. Pak je náš  obraz ucelený.

Na  image se dá pracovat postupně nebo ho můžeme časem díky okolnostem změnit úplně. Podívejte se například na ženy nebo muži, které byly novináři, herci, zpěváky a dostali se do nejvyšších kruhů. Tato společnost vyžaduje naprostou změnu v chování, dodržování protokolů, diplomacie, jiný styl oblékaní. Přesto, že se změna image může někomu dokonale povést, budeme mít tendenci porovnávat na základě prvního dojmu, který jsme si utvořili ještě v dobách, kdy byli tyto lidé na svých původních profesích. Málokdo si však uvědomuje, jak je těžké přejít z již zaběhnutého způsobu života úplně jinam a muset se ihned přizpůsobit daným poměrům. 

Pokud se ale sami nechystáme do těch nej… kruhů, nesnažme se měnit svou image příliš často. Mohli bychom působit nevyrovnaně, legračně. Zůstat sám sebou je pro nás ta nejlepší vizitka, jakou se můžeme prokázat.

Image

Jen na okraj bych se ráda zmínila, že mimo osobního image existuje i image firemní. Tedy od přísného dodržování úpravy zevnějšku, oblečení, doplňků až po vozový park.

A nakonec nezapomeňte na to nejdůležitější. Tedy na to, že první co na nás okolí vidí je náš vzhled, pak jak mluvíme, stojíme a teprve nakonec to, co říkáme.

Abychom tedy vpluli do společnosti co nejpříjemněji , dokázali  zapůsobit co nejlépe a co vše bychom měli proto udělat, si můžete přečíst v následujících kapitolách.

Více v rubrice Etiketa

Reklama

Pozvánka

Praha v čase vánočním

Soutěž

Najdete nás


Partner VIP 


2012-2017Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií bez souhlasu vydavatele Společenské a mediální agentury VIP osobnosti je zakázáno